Ciao ciao, CAIO!

Är att tillsätta en CAIO rätt sätt att driva AI-agendan framåt?

Minns ni den spännande tiden runt 2010 när "digitalisering" stod högst på ledningsagendan? Det var en resa fylld av potential, men där vi navigerade utan karta och kompass.

Under digitaliseringens expansiva era var Chief Digital Officer (CDO) en nyckelroll i företagsvärlden. Gartner skrev år 2012 “the chief digital officer position will prove to be the most exciting strategic role in the decade ahead.", men trots höga ambitioner, stötte rollen på utmaningar i att skapa verklig förändring på företagsnivå. En detaljerad diskussion kring dessa utmaningar finns i artiklar som denna från IMD ”The five stages of the chief digital-officer and why they often fail”, som lyfter fram vanliga citat från CDOs, som t.ex:

“I have tried to be an enabler, and that’s hard, because we’re quite a siloed organization and we’re moving to something which cannot be siloed, with digitization. So, I think that is the biggest challenge for me and my team, because everybody feels that the work that we do should be done by them”

Enligt samma rapport lämnade en tredjedel av alla CDO:s sina positioner år 2018 och den genomsnittliga livslängden för rollen var 31 månader.

Under 2023, med den snabbt växande hypen kring generativ AI, ser vi en liknande trend. Flera företag har börjat utforska möjligheten med en ny ledarroll: Chief Artificial Intelligence Officer (CAIO). Enligt Forbes artikel ”The case for Chief AI Officer: A role whose time has come?”, är detta ett steg som redan tagits av några. Trots detta måste vi fråga oss; reflekterar detta verkligen de lärdomar vi dragit från digitaliseringseran?

Vi vill föreslå att det är dags att vi redan nu vinkar hejdå till rollen som CAIO. Med det uttalandet menar vi självklart inte att vi avvisar generativ AI. Tvärtom, vi ser en framtid där AI tar en central plats i hela organisationen och påverkar strategin på alla nivåer.

Istället för att tillsätta en CAIO ser vi distribuerade ansvarsmodeller, tvärfunktionella arbetsgrupper och samarbetsinriktade styrningsstrukturer som centrala initiativ för att framgångsrikt integrera AI i företagets strategi på ett holistiskt sätt. Se några exempel nedan på hur vi tänker:

Distribuerade ansvarsmodeller

Innebär att tydligt definiera roller och ansvarsområden för olika team i förhållande till verksamhetens AI-agenda. Detta inkluderar att allokera resurser och befogenheter som krävs för att fatta beslut och föra agendan framåt. Utbildning och coaching kan säkerställa att varje team är väl förberett för att hantera sitt ansvar effektivt.

Tvärfunktionella arbetsgrupper

Innebär att främja en kultur av kommunikation kring AI mellan olika avdelningar. Det kan innebära att organisera regelbundna möten där medarbetare från olika avdelningar kan samarbeta och dela information om sitt arbete med AI och de resultat som uppnåtts. Att sätta gemensamma mål och KPI:er kan hjälpa till att säkerställa att alla arbetar mot samma mål.

Samarbetsinriktade styrningsstrukturer

Innebär att skapa kanaler där medarbetare på alla nivåer kan ge feedback på AI-projekt och föreslå förbättringar. Detta kan inkludera regelbundna undersökningar, feedbacksessioner och öppna forum. Det är också viktigt att implementera en process för att kontinuerligt övervaka och utvärdera effektiviteten och påverkan av AI-initiativ.

Hur navigerar ert företag i AI-revolutionen? Har ni en utpekad person som håller ihop agendan eller har ni valt andra sätt att arbeta?

Vi på Harper har bred erfarenhet av att leda strategisk transformation och integrering av ny teknologi på företagsnivå och finns tillgängliga att diskutera hur vi kan hjälpa att leda er organisations AI-agenda framåt.  

Vi välkomnar en öppen dialog och ser fram emot era tankar och synpunkter, både här och i andra forum där vi kan fortsätta diskussionen.

Related news