Vi fortsätter vår serie på temat syftesdrivna organisationer.
I tidigare inlägg har vi pratat om vikten av att ha ett syfte, men utmaningen i att gå från syfte till strategi och genomförande som skapar rätt förutsättningar för hela organisationen. I en artikel från Harvard Business Review lyfter Hubert Joly från Best Buy fram fyra områden att resonera kring när du definierar ditt syfte:
1. Vad världen behöver: Vilka specifika, viktiga ouppfyllda behov finns i världen? Hur viktigt är det att möta dessa behov? Vilken skillnad kommer det att göra?
2. Vad de anställda på företaget brinner för: Vad driver företagets anställda? Vilken skillnad vill de göra i världen? (Detta gäller såväl ledarskap som medarbetare)
3. Vad företaget är unikt bra på: Vilka är de unika tillgångar som gör att företaget kan möta vissa behov på ett sätt som andra inte kan? Hur behöver man utvecklas/förändras för att kunna möta de behoven på ett sätt som andra inte kan?
4. Hur företaget kan skapa ekonomiskt värde: Vilka affärsmöjligheter härrör från de tre frågorna ovan? Hur attraktiva är de tillhörande potentiella vinsterna? Kan företaget fånga tillräckligt av detta värde?
Hur lyfter ni er verksamhet till nästa nivå? Vilka företag och ledare inspirerar er?