Ny studie: Gen AI

Hur kommer AI att förändra dagens arbetsplatser?

En fråga som många av våra kunder ställer sig. Ett viktigt steg för att kunna besvara den frågan är att definiera vilka uppgifter som kan göras mer effektiva med AI och språkmodeller (så som ChatGPT-4) och vilka som inte kan det.

Harvard Business School publicerad nyligen en av de hittills mest omfattande studierna på ämnet (se länk i kommentarsfältet). Studien påvisar att språkmodellers effektivitetskurva är ojämn. Det vill säga, användningen av språkmodeller kan både förbättra och försämra produktivitet och kvalitet i kunskapskrävande uppgifter beroende på hur och inom vilka områden det används.

En av slutsatserna vi drar från studien är att varje bolag kommer behöva identifiera vilka processer och uppgifter som bör lösas, och inte lösas, med hjälp av AI och språkmodeller. Detta arbete kommer kräva att ledare visar vägen och uppmuntrar till ett experimentellt förhållningssätt till AI, med målet att identifiera vilka typer av uppgifter som ger mest effekt. Givet den snabba utvecklingen av AI och språkmodeller tror vi att detta måste utföras kontinuerligt för att ha en klar uppfattning om hur organisationen maximerar värdet av tekniken.

Vad är era tankar och reflektioner? Vet ni vilka processer och arbetsuppgifter som löses bäst med AI hos er?

Related news